Social Icons

Pages

Wednesday, March 12, 2014

Ibrah (pengajaran ) dari MH 370

Bismillahirrahmannirrahim...

Alhamdulillahirrabbilalamin arrahmannirrahim ...

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam..

Yang menentukan segala-galanya.

Yang mengatur alam ini..


Sejak dua hari lepas, masyarakat dunia amnya dan khususnya warga Malaysia bermuram durja dengan kehilangan pesawat MH 370 yang berlepas dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing.

Kehilangan penuh misteri tanpa tanda betul-menguji keimanan kita semua.

Di saat spekulasi pelbagai pihak, kemunculan Kapten Norudin pakar aviasi yang pernah memandu pesawat yang sama begitu memujuk hati kita semua.


Benar, betapa canggih pun sains dan teknologi, segalanya dari-Nya.

Dia lah yang mengawal segalanya dan Dia mampu melakukan apa sahaja.

Sains dan empunya sains yakni Allah memang tak dapat dipisahkan.

Jika kita hanya bergantung kepada kecanggihan alat tanpa mengharap pertolongan ilahi, kita akan terus sesat.




"Ya Allah, kau bantulah kami dalam mencari pesawat itu dan semoga mereka semua selamat."

Di saat ini, semua rakyat bersatu tidak kira agama, parti politik dan bangsa dalam mengharap keajaiban berlaku dan mereka dalam pesawat itu selamat.

Kita semua terus berdoa walau jika diambil kira, penumpang warganegara Malaysia dan beragama islam hanyalah kurang separauh dari jumlah penumpang.

Teringat kata-kata seorang teman semalam, "Pabila ujian itu menimpa kita,dekat, kita semua cakna, prihatin dan bersungguh-sungguh berdoa. Tapi, kemelut yang telah lama berlaku di Rohingya, Palestin, Mesir, Syria, kenapa kita tidak semangat prihatin dan berdoa untuk mereka? Lagaknya seperti mereka tidak kena mengena dengan kita semua."

Gulp! Sentap!.. Kerna aku juga masih begitu... begitu prihatin akan berita berkenaan MH370, tapi tidak terlalu mengambil berat perihal saudara seislamku di sana...

-Tidak beriman salah seorang diantara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri -HR Bukhari dan Muslim.

Dan sesungguhnya kita sesama islam adalah bersaudara.



"Ya Allah, ampunilah dosa kami ya Allah...
Kau selamatkanlah penumpang MH 370, kau hilangkanlah kemarau di negara kami serta kau bantulah saudara-saudara kami di Palestin, Syria, Rohingya, Mesir dan tempat-tempat lain. Semoga kebersatuan kami berdoa keselamatan pesawat itu akan terus kekal bersatu walaupun setelah pesawat itu dijumpai. Malah semoga keprihatinan kami berdoa agar pesawat itu dijumpai terus kekal berdoakan untuk keselamatan dan keamanan seluruh negara terutama di negara-negara islam yang bergolak. Amin. "

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text