Social Icons

Pages

Featured Posts

  •  photo slider1.jpg" alt="sweetsour of life"/>

    Cougar

  •  photo 1f1191aa-7d07-4f0d-91dd-cfca1255f140.jpg"/>"/>" alt="Lions"/>

    Lions

  •  photo slider5.jpg"/>"/>" alt="Snowalker"/>

    Snowalker

  •  photo slider6.jpg"/>"/>" alt="Lions"/>

    Lions

  •  photo slider4.jpg" alt="Sunbathing"/>

    Sunbathing

Monday, September 11, 2017

KEEP ON TRACK AISYAH!


THIS IS SERIOUS AISYAH!

YOU NEED TO HELP YOURSELF!

FOCUS!

FINISH IT AS SOON AS POSSIBLE!

SQUEEZE YOUR BRAIN THOROUGHLY

AFTER FINISH YOU CAN CELEBRATE IT..

GO UMRAH IN SYAA ALLAH

WITH MAK ABAH HUBBY AMMAR

INSYAA ALLAH AMEEN

THEN YOU CAN GO DOING YOUR POSTDOC SOMEWHERE 'OVER THERE'

YOU ALREADY SO LONG BEING 'HERE'

LET MUSAFIR

SEE ALLAH CREATURES

AMEEN AMEEN AMEEN

Friday, August 4, 2017

Dari hati

Bismillahirrahmannirrahim.

Duhai jari
Teruskan berlari di atas papan kekunci itu
Masa semakin suntuk
Walau payah
Walau goyah
Teruskan melangkah
Walau setapak demi setapak
Kau mampu menghabiskan hingga ke titik noktah!

Duhai minda
Bantulah jari
Jangan terlalu banyak peraturan
Walau kamu perlu untuk menilai betulkah maklumat yang jari karang
Biarkan dia berlari
Jangan ditegah 
Jangan dihalang
Kamu hanya perlu memberi hala tuju.
Perahlah
Hingga ke titisan terakhir
Kau mampu tunjukkan arah itu!

Duhai cinta
Terima kasih atas segalanya
Sokongan
Pengorbanan
Keprihatinan
dan segalanya
Semoga kita terus tabah
Dengan apa jua onak duri ombak taufan
Dalam kehidupan ini
Semoga kita berjaya
Mengecap kejayaan
Di dunia dan di syurga
Ameen!

Duhai hati
Cukuplah resah gelisah itu
Pinta pada ya ilahi
semoga semuanya diberkati
Cukuplah berlengah-lengah itu
Kuatkan semangat dalam diri
Buang rasa rendah diri
Berdiri dengan jati diri
In shaa Allah akan berjaya satu hari nanti!


Ya Fattah Ya Aliim Ya Rashid Ya Rahman Ya Rahiim semoga dipermudahkan segala urusan kami.. Ameen


Saturday, July 29, 2017

#PhDAisyah: Siri 1-Jom kenali alotrop karbon


Karbon?

Mungkin pertama kali anda mendengar atau terbaca perkataan disebut di kelas sains sekolah rendah.

Karbon dioksida.
Elemen yang terdapat dalam hembusan nafas kita. 
Yang akan disedut oleh tumbuh-tumbuhan dalam proses fotosintesis dan seterusnya menghasilkan oksigen yang sangat-sangat diperlukan oleh manusia.

atau
Karbon, bahan yang terdapat dalam pensil.
Yang menghasilkan warta hitam diatas kertas. 

Ya betul.
Kedua-dua contoh diatas di hasilkan dari elemen yang sama.
Iaitu karbon. 
Atau simbol kimianya; C (carbon)

Tahukah anda bahawa karbon merupakan unsur asas dalam kehidupan kita.
Malah elemen utama didalam badan dan tanah serta makanan kita adalah karbon.

Betapa unik dan hebatnya ciptaan Allah ini, karbon itu sahaja terdapat beberapa strukturbentuk.
Belum diambilkira kebolehan karbon membuat ikatan dengan pelbagai elemen lain.
Subhanallah.
Maha Suci Allah ya Aalim Ya Rashid  yang maha mengetahui dan maha kreatif menciptakan karbon tersebut.

Dalam bidang sains, pelbagai bentuk dari unsur yang sama disebut alotrop.
Jika di zaman sekolah, alotrop karbon yang dipelajari ialah grafit dan berlian. 
Tak pasti sekarang silibus sudah tambah atau belum beberapa alotrop yang baru di jumpai.(Bukan terlalu baru, dijumpai pada tahun 1990 dan 2000-an)
Iaitu tiub nano karbon (carbon nanotube) dan grafin (graphene).

Keunikan alotrop-alotrop karbon ini ialah walaupun mereka dari unsur yang sama iaitu karbon tetapi mempunyai sifat yang tidak sama.
Macam kita adik beradik lah...hehe.. dari mak bapak yang sama tapi bentuk fizika, perangai berbeza-beza 😎.

Ok jom kita kenali adik-beradik karbon yang pertama iaitu grafit. 
Grafit merupakan alotrop karbon yang paling dikenali selain berlian. 
Ia juga paling mudah dijumpai iaitu di dalam pensil. 
Malah simbol H dan B di batang pensel juga merujuk kepada kuantiti grafit didalam pensel tersebut. 
H merujuk kepada hardness atau kekerasan mata pensel, ia berdasarkan kepada kuantiti tanah liat. 
B merujuk kepada blackness atau kehitaman, dan ia berdasarkan kepada berapa banyak grafit didalam pensel tersebut. 
Seperti didalam gambar dibawah, tulisan dari pensel 4H lebih pudar berbanding yang lain kerana peratusan tanah liatnya lebih tinggi daripada peratusan grafit.
Sebab itu juga untuk peperiksaan, cikgu arahkan kita guna pensel 2B. 
Boleh juga jika nak gunakan pensel 3B, 4B tapi 2B lebih murah dan memenuhi kriteria untuk cikgu senang nak baca jawapan.

Ok adik beradik yang kedua ialah berlian. 
Ha tu dia..
Blink-blink mata semua.
Terutama yang perempuan kan..
Berkilau gemerlapan.
Bahan paling keras didunia.


Alotrop carbon yang lain wujud dalam saiz yang kecil.
Ianya adalah tiub nano karbon, grafin dan fulleren

Dan betapa kreatifnya Allah ya Rashid.
Alotrop karbon terdiri dari semua dimensi.
Fulleren adalah susunan carbon atom dalam bentuk sfera yang dikira sebagai 0 dimensi.
fulleren

Grafin pula adalah satu lapisan dari grafit dan membentuk 1 dimensi karbon alotrop.
Grafin merupakan unsur asas bagi karbon alotrop.
Grafin

Apabila grafin digulung, ia akan menghasiklan tiub nano karbon
Karbon atom yang disusun dalam bentuk silinder dan dikategorikan sebagai 2 dimensi karbon alotrop.
Tiub nanokarbon

Seterusnya, grafit dan berlian, kedua-duanya adalah karbon dalam bentuk 3 dimensi.
Tetapi kedua-duanya mempunyai sifat yang sangat berbeza kerana ikatan antara atom karbon tersebut. 
Beberapa grafin disusun bertingkat-tingkat menghasilkan grafit.
Grafit

Berbeza dengan grafit yang mana karbon dalam bentuk lapisan demi lapisan disusun bertingkat-tingkat, ikatan antara atom karbon didalam berlian adalah tidak teratur. 


Berlian
Menarik bukan!
Sungguh unik unsur bernama karbon ini!
Sekian saja ilmu pada kali ini..
In shaa Allah banyak lain perkara menarik berkaitan karbon ini akan saya tulis di waktu akan datang. 
Semoga Allah ya Baari mengizinkan.
Ameen. 


Thursday, July 27, 2017

Menulis satu terapi


Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis.
                    [Ayat 1 Surah Al-Qalam] 



Teringat salah satu segmen Ustazah Nor Hafizah Musa di radio ikim petang khamis satu waktu dahulu menceritakan tentang ayat tersebut.
Ustazah menceritakan betapa pentingnya kita mencatat ilmu yang kita pelajari hingga Allah bersumpah dengan menggunakan perkataan qalam iaitu pena.

Menulis.
Ya aku juga sedang menulis.
Menulis thesis yang berat. 
Betapa ilmu Allah itu sangat luas.
Untuk menulis sesuatu kita perlukan ilmu.
Untuk mendapatkan ilmu kita perlu membaca.
Makin kita baca makin kita rasa banyak yang kita tak tahu.
Kadang diri ini buntu. 

Oleh yang demikian aku alihkan perhatian aku kepada penulisan santai di blog ini. 
Satu medium santai yang sudah semakin dilupakan. 
Mungkin kerana kesibukan dunia. 
Mungkin juga kerana terlalu banyak medium diluar sana yang lebih sensasi seperti instagram, facebook dan whatsapp. 
Namun,jujur bagi aku. 
Aku masih selalu melayari blog.
Untuk resepi-resepi. tips keibubapaa. Hobi. dan sebagainya.
Kerana apa? 
Info di blog lebih mudah disimpan berbanding info-info di facebook dan instagram. 
Malah penulisan di blog juga lebih berdisiplin dan sedap mata membaca berbanding bahasa pelik-pelik di facebook. 

Untuk itu selain dari menghabiskan penulisan thesisku. 
Aku bercadang untuk kembali aktif menulis di blog ini sebagai satu terapi dan dalam masa yang sama mengasah mindaku untuk merangka ayat, berfikir dengan kritis dan kreatif dan berkongsi ilmu dan pengalaman...
Juga memperbaiki bahasa melayu dan inggerisku. 

Ada beberapa tajuk atau isu yang telah berapa dalam mindaku yang dicadangkan untuk aku tulis dalam entri-entri yang akan datang. 

1.Ulasan buku.
Sempena aku dapat kad siswa 1Malaysia yang dulunya adalah baucer bukudan aku masih ada beberapa buku yang masih belum khatam. Rasa bersalah nak beli buku baru bila buku-buku lama masih belum dibaca. Jadi hasrat dihati nak habiskan baca buku-buku tersebut dan seterusnya akan ku kongsikan isi buku tersebut di laman blog ini. In shaa Allah. Semoga Allah ya Fattah ya A'lim Ya Baari' mudahkan. ameen.

2. Perkembagan Ammar. 
Ammar dan setahun setengah, mak dia ni sibuk benar tak pernah tulis perkembangan dia kat mana-mana. Konon-konon boleh ingat. 😅. Tapi sunnatullahnya, manusia mudah lupa. 
So in shaa Allah, nanti ummi rakamkan perkembangan Ammar kat blog ummi ye. Nanti Ammar dah besar nanti Ammar boleh baca. 😊.

3. Ilmu berkaitan kajian PhD ku dalam bahasa mudah. 

4. Pengalaman  ke Kota Kinabalu (2015), Jakarta (2016), Bangkok (2017).

Nampak tak, banyak sebenarnya benda nak tulis. Tapi kadang kemalasan melampau. Pastu bagi alasan sibuk..😅😅😅😅. Semoga Allah ya Fattah ya Muqtadir memudahkan segalanya. Ameen. 


Thursday, July 20, 2017

Advantages of gardening

Bismillahirrahmannirrahim..
This week i'm so eager to study about planting, gardening, organic fertilizer and so on.


Why in sudden?
😅😅
Haha.. I also don't know. 

May be because youtube suggested me channel related to planting 🌾🌿🍀🌴.
Somehow, planting is not so difficult.
You just need passion, time and knowledge.💪💪

So to boost my interest to gardening, let try to figure out what are the benefits of planting or gardening.
These are some of the benefits:
1. One of the way to release your tension.
2. You can save your money. Yes, sometime you just need a branch of curry leaf, coriander or parsley but you need to buy more.
3. Make your house more lively.
4. Learn new knowledge. To plant something, you need to know what it need, type of soil, how much water it need and so on.


So what i already do related to gardening?
😎😎
1. Do maintenance to my cucumin and lemongrass plant.
2. Try to plant coriander and garlic plant. Wish me luck 😍😍
3. Prepare ingredients for compose fertilizer. In shaa Allah i will share about this next time.
Ok now I am excited🙌🙌to surround my home sweet home with my herb and flower.
Hopefully i am istiqamah 😇😇.

Monday, May 29, 2017

Senjata mukmin: Doa

Doa tingkatkan ilmu

رَّبِّ زِدْنِى عِلْمًا 

 Wahai Tuhanku, tambahilah ilmu 

[Surah Taha - 20:114]



Tuesday, May 16, 2017

Analogi Hati

"Kalau pinggan kita kotor, dapat makanan sedap pun tidak terasa nikmat.
Begitu lah jika hati kita kotor.
Ramadhan yang terlalu indah kita tidak terasa nikmatnya."

Bagai tertusuk sembilu.
Mendengar ayat itu ahad lalu.
Di usrah nurani ikimfm.

Moh la kita membersihkan hati.
Kurang dua minggu ramadhan istimewa menjelma.



 

Sample text

Sample Text

Sample Text