Social Icons

Pages

Thursday, January 12, 2012

Roda itu bulat, bumi itu sfera.

Assalamualaikum,

Betullah kata-kata pujangga, kehidupan itu seperti roda; kadang di atas kadang di bawah.

Dulu,5 tahun lepas
aku disitu....
di tempat duduk itu...
perasaan bercampur baur...
memerah otak..
menjawab soalan...
menulis angka-angka di kertas...
mengarang dengan harapan penanda jawapanku paham...

Sekarang, di saat ini...
aku di sini...
Memerhati keadaan...
bertugas sebagai penolong...
penolong kepada pensyarah...
Perasaan?....
Rindu!....rindu sangat..
rindukan perasaan cuak itu
rindukan perasaan berdebar-debar itu
rindukan pengalaman perahan otak itu
Bukan bermaksud,
sekarang aku langsung tiada perasaan cuak, berdebar-debar dan sebagainya...
Cuma, ia berbeza...

Roda itu akan terus berputar,
Lima tahun akan datang,
Aku mungkin berpindah ke tempat pensyarah...
dan mungkin orang lain akan menggantikan aku...
sebagai penolong pensyarah dalam peperiksaan akhir...
perasaan pada masa itu mungkin berbeza...
kerana tanggungjawab semakin besar...
punya 40 pelajar yang dipertanggungjawabkan untuk dicurahkan ilmu...
Cuak dan berdebar-debar mungkin wujud...
memikirkan adakah telah memberikan yang terbaik untuk anak bangsa...
adakah mereka paham apa yang aku ajarkan...

Imaginasi atau angan-angan...?

Yang pasti...
Belajar jadi yang terbaik sekarang...
Agar menjadi yang terbaik di masa akan datang...
InsyaAllah,
Belajar, mengajar...
kerana Allah taala..
Kerana ilmu itu milik-Nya...
Kerna kita manusia...
hamba-Nya,
Khalifah di muka bumi 

p/s: mood swing wind has come...
beware.
be prepare.
avoid the same accident.
it's disaster to live like that.

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text