Social Icons

Pages

Tuesday, August 7, 2012

ujian itu manis


//17 ramadhan 1433H//

Kejadian2 yang berlaku wiken lepas pasti hadiah dari-Nya sempena hari lahirku...
Ohh... Terima kasih ya Allah...
Sesungguhnya ujian itu memang manis jika diteliti semula
Niat aku untuk sambut besday kat rumah bersama keluarga tersayang di iringi dengan beberapa peristiwa yang tak terjangka.

1. C6 memang x nak ikut balik melaka kot!
jumaat .3 ogos 2012.
11.30am.
A: D, nanti balik umah x tengahari ni..
D: Balik kot. nape?
A: nak ikut eh... pastu nanti tolong anta saya kat sri putri kul 4.30 ++
D: eyh...nak balik ker?
A: aar..heee..(dengan nada gumbira)

2.59pm.
A: cube kol henset sy.
D: ha!.. tertinggal kat umah la tu.. dah pegi amik sendiri...

5.00pm.
A: awak, pinjam phone jap, sy carik hp sy x jmpe
X: ha?..ok... 
tet...tet..
D: helo... A!.... hp tetinggal kat kete saye!
A: huhu... (lega nasib baik dalam kete)... hmmm... cane ek.. send kan no abah saya (oooh...aku lupe nak memorize no. abah yg baru... jadi cani baru haru)

2. sudah penuh sudah!
3 ogos 2012
4.55pm.
memegang tiket bas menuju ke seat no.18...
Aik... apesal da ade org ni...
melilau ke tempat duduk belakang..
huh...da penuh 
nak duduk mane ni

second driver tu memeriksa tiket semua penumpang...
X: wei... x cukup seat ni ha!
Y: aiii..camne ley overload lak ni..
tetibe seorang wanita (mungkin dari kaunter) 
Z: la penuh ke...tadi kan larkin blackout... so, ade redundant tiket la ni..
X: dik, dok kat sini bley?
sambil menunjukkan tempat duduk kat depan ,tengah2, betul2 depan cermin 
Y: ker nak naik bas kul 5.30?
A: haaa...boleyh la
da naseb badan

3. dulu ia kuning sekarang merah
3 ogos 2012
7.17 pm
tiba di melaka central
semua kedai makan dipenuhi org menunggu untuk berbuka
aku
menuju ke 7eleven..
membeli sekotak milo.
menuju ke surau.
usai solat terus mencari telefon itu.
dulu ia warne kuning, sekarang merah ey
Ya... telefon milik orang ramai itu...
Ahh... berguna jugak die ek..
untuk org macam aku ni...heee
A: assalamualaikum, mak kaklong baru sampai ni. Nanti kaklong naik bas, amik kaklong kat simpang depan tu eyh
M: Xpelah, ni faiz g sana la... sekarang ni jem ni kang sejam lebih dok dalam bas tu.
A: ok, tp nak tunggu kat mane. kaklong xde henfon ni.
M: tunggu kat depan tempat tunggu bas tu nanti faiz carik kat situ.
A: ok

4. hikmah hari ini 3.8.12
alhamdulillah 
sepanjang sepuluh tahun aku dok melaka ni.
dan sepanjang  tujuh tahun aku pernah berulang alik dari melaka central ke alor gajah ni.
inilah kali pertama aku balik naik motor
dan ianya diwatu malam
ditemani cahaya lampu2
angin sepoi2
dan aku...pakai baju kurung
oh my god..
well, menarik jugak merempit ni.. 

5. Menyorok!
5 ogos 2012.
8.00 am.
pagi itu.
dah lame x main dengan kiki n chibi
kura2 comelku
aku pon lepas kan die sambil lipat kain depan tv
terkedek2 dua ekor tu berlari...
menyembunyikan diri di balik kain2 yang berlonggok
30 minit kemudian
sape2 nampak kiki x??
ai bukan tadi die kat situ eyh
Aaar..td memang ka ctu
tp sekarang dah xde da.
kiki...kiki...kau kat mane
abisla binatang tu dah la xde bunyi
kang sia2 je mati
kami bertungkus lumus mencari 
setelah 30 minit...
mak: cube carik kat celah2 beg tu, die nyorok kat ctu kot
aku: eyh...aaaaar...dah jumpee!
menjerit keriangan 
ooh... nasib baik ko x hilang dihari jadi ku
kiki...kiki

6. terlepas pulak
6 ogos 2012
7.00am
bertolak ke melaka central
aku : kenapa abah ikut jalan batu berendam?
abah: kat sana kang jem org g keje pagi2 ni
aku: ok...
7.45am
masih di batu berendam 
hujan sangat lebat diluar sane..
kenderaan berpusu-pusu, berhimpit2 dibulatan lapangan terbang
dalam hati kalau terlepas ni, beli jela tiket pukul 9.
redha... perjalanan aku balik ni memang macam2
8.05am
tiba di melaka central
melihat bas kkkl telah berlalu
abah: bas sudah jalan ka
tokey: baru saja jalan ma... lu boleh kejar itu bas tadi
abah: boleh tukar tiket ka
tokey: beli tiket lagi satu ma

7. hikmah kedua
6 ogos 2012
4.50 am
facebook message
" send no.phone awak, nanti amik sy kul 10.30++ bley"
11.30 am
"sy da sampai..amik sy kat shell eyh"
x reply.
cari telefon kuning itu lagi
call
voice mail.
ala, dah la aku lupe no.phone org lain
kereta hijau itu muncul.
alhamdulillah!
"nasibla ade tablet, ley gak contact gne internet!"
"heee"
seriusly... aku sangat bersyukur tablet ade di sisi
oooh, aku kene masukkan no.phone mereka dalam tablet ni dan ingat beberapa nombor penting!

Well, aku sangat bersyukur dengan ujian2 kecil ni... 
Jika di pikirkan apelah sangatkan.
jika dibandingkan dengan ujian2 lain.


hmm,lagi satu, tetibe rase terkilan lak tak dapat join program syahadatul haq sabtu lepas.
yela kali ni yang join majoriti aku kenal kot...
tapi yela aritu da gtau mak kate nak balik umah, sebelum tau pasal program tu..
takpela...lain kali kot
insyaallah


p/s: saya suke org yg pegang pada janji!...=) thank you sayang=)

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text