Social Icons

Pages

Saturday, November 3, 2012

Keliru sang hamba

Syair Ilia Abu Mahdi - al-Thalasim

Alam ini apa? Manusia ini apa? Dari mana aku datang? 
Hidup ini apa? Kematian itu apa?
Bagaimana keadaan datang? Adakah lagi 'hidup' selepas hidup ini?

Aku datang, aku tidak tahu dari mana..
...tapi aku datang jua
Aku menempuh jalan terbentang didepanku
...lalu aku berjalan 

Akan selamanyakah aku berjalan? Sekalipun aku mahu atau tidak mahu?
Bagaimana caranya aku datang? Bagaimana aku dapat menempuh jalan?

Aku tidak tahu!
Akukah yang mengendalikan diriku dalam hidup ini...
....atau aku dikendalikan?
Aku ingin supaya aku tahu, tetapi....
....aku tidak tahu!

Barukah aku atau sudah usang?

Dalam dunia ini...
.... adakah aku bebas merdeka?

Atau seorang tawanan yang terbelenggu?

Jalanku! Apakah itu jalanku? Panjangkah atau pendek?
Adakah aku akan mendaki atau menurun atau terjerumus?
Akukah yang berjalan atau jalankah yang berjalan?
Atau kedua-duanya berhenti dan zaman yang mengalir cepat?

............

-Sumber : Mukmin Professional-



No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text