Social Icons

Pages

Tuesday, November 6, 2012

Stairway of PhD mountain~Episode 1 : Right Intention

Assalamualaikum.

I read this story in solusi magazine a day after my convocation. And the second story touched. nope make me heart felt jerked. 

Abu Hurairah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

"Mula-mula manusia akan diadili pada hari kiamat ialah seseorang yang gugur dalam peperangan. Dia didatangkan, lalu Allah memperlihatkan nikmat yang telah Allah berikan kepadanya semasa didunia sehingga dia melihatnya. Allah bertanya : 'Apakah yang telah engkau buat ke atas nikmat-nikmat tersebut?' Dia menjawab : 'Aku berperang dijalan-Mu sehingga aku gugur syahid.'
Allah berfirman ' Kamu berdusta, sebaliknya kamu berperang supaya kamu digelar seorang yang berani dan gelaran itu telah diberikan.'Kemudian diperintahkan supaya wajahnya diseret dan dilemparkan ke dalam neraka."

"Lalu seseorang yang belajar ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran didatangkan, lalu Allah memperlihatkan nikmat-Nya yang telah diberikan padanya sehingga dia ditanya: 'Apakah yang telah kamu buat atas nikmat-nikmat tersebut?' Dia menjawab :'Aku belajar ilmu serta mengajarkannya dan aku membaca al-Quran kerana-Mu." 
Allah berfirman ' Kamu berdusta, sebaliknya kamu belajar ilmu supaya kamu disebut sebagai seorang yang alim dan kamu membaca al-Quran supaya disebut sebagai qari. Dan gelaran itu telah diberikan.' Kemudian diperintahkan supaya wajahnya diseret dan dilemparkan ke dalam neraka."

"Kemudian orang yang Allah luaskan dan kurniakan kepadanya berbagai-bagai jenis harta seluruhnya, dia didatangkan kepada Allah lalu diperlihatkan nikmat-Nya yang telah diberikan padanya sehingga dia ditanya: 'Apakah yang telah kamu buat atas nikmat-nikmat tersebut?'Dia menjawab:'Aku tidak meninggalkan satu jalan yang Engkau sukai supaya bersedekah kerana-Mu.'
Allah berfirman ' Kamu berdusta, tetapi kamu melakukannya supaya disebut sebagai dermawan, dan gelaran tersebut telah diberikan.' Kemudian diperintahkan supaya wajahnya diseret dan dilemparkan ke dalam neraka."

Hadis Qudsi (Riwayat Muslim dan al-Nasa'i)
Sumber : Majalah Solusi Isu No. 48 mukasurat 1


Oh!...The second story really make my heart feel like being choked.

I already get the master certificate.
Do I have enough knowledge that commensurate with that certificate?

Am I doing master because of the certificate or because of the knowledge?
Hmm...

I will pursue my phd.
InsyaAllah.

In searching of the field that i want to further study, i feel soo tiny...Allah's knowledge are sooo huge.
Even i search in the field that related to biomedical, it still just 0.01% i understand about others research.
That not include the prior science, economy, and etc.

Therefore, my intention to step into the 'higher level garden'; PhD level is to gain the knowledge, because when we study more about science and nature, we will more appreciate the creator. Lillahitaala.InsyaAllah. May Allah make all thing easier, Open my heart to understand His knowledge , therefore I can apply the knowledge and share it.Amin



No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text